Wat maakt iemand een goede barista?
Barista zijn is een ongelooflijk dankbare baan, maar ook zeer uitdagend. Omdat het een competitief veld kan zijn en er een behoorlijk steile leercurve is voor beginners, kan het een beetje intimiderend lijken als je net begint. Echter; als je een expert bent in wat je verkoopt, krijg je punten bij je baas en punten van je klanten. Volg daarom deze tips op van Cafe du Jour om een echte meester barista te worden.
Wordt de koffie expert
- Is er iets frustrerender dan naar een bar te gaan, je barista om een aanbeveling te vragen en er geen krijgen omdat de barista zelf niets van het menu heeft gedronken? Laat je klanten niet in deze positie achter. Probeer elk item, zodat je je klanten aanbevelingen kunt geven en je je koffie kennis zoveel mogelijk kunt uitbreiden. Wanneer je jouw klanten kunt informeren over de producten die je verkoopt, bied je ze veel meer dan alleen een kopje koffie. Hallo fooi!
- Experimenteer met nieuwe recepten en smaakcombinaties. Als je een creatie maakt waarvan je denkt dat klanten het lekker zullen vinden, pitch het dan altijd aan je baas. Wellicht dat jij de maker van de volgende grote koffietrend zou kunnen zijn!
- Gebruik internet te blijven leren en nieuwe trends op te vangen. Door essentiële kennis op te bouwen en ervoor te zorgen dat je elke dienst 100% voorbereid bent op alles wat op je pad zou kunnen komen.
Glimlach
Wil je weten hoe je een betere barista wordt? Glimlach! Je kunt de dag van een klant opfleuren door gewoon te glimlachen en op een vriendelijke manier met ze om te gaan. Glimlachen maakt een gemoedelijke indruk op klanten, waardoor ze terug willen blijven komen naar je koffiebar.
Bouw een verstandhouding op met klanten
Naast het glimlachen naar klanten, is het belangrijk dat je een band opbouwt met je vaste klanten. Door hun namen en bestellingen te onthouden, zullen ze zich speciaal voelen; wat resulteert in meer fooi voor jou en een aangenamere dag voor hen.
Slecht met namen? Maak een notitiekaart voor elk van je vaste klanten waar je hun naam en enkele bepalende kenmerken kunt noteren, zodat je een gezicht aan de naam kunt geven. Houdt je klant van Illy koffies of wellicht meer van een Lavazza kopje? Doe je best door weetjes op te schrijven die je tijdens je dagelijkse interacties over je klanten te weten komt (zoals opwindend carrière nieuws of aankomende vakanties) om de volgende keer dat je ze ziet opnieuw ter sprake te brengen.